Struktura Szkoły
- I etap edukacyjny, obejmujący klasy od I do III (edukacja wczesnoszkolna)
- II etap edukacyjny, obejmujący klasy IV-VIII.
z samym sobą, ludźmi i przyrodą, odróżniało dobro od zła, było świadome przynależności społecznej oraz rozumiało konieczność dbania o przyrodę. Jednocześnie dąży się
do ukształtowania systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych do poznawania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach IV-VIII szkoły podstawowej.
- edukacja polonistyczna
- edukacja matematyczna
- edukacja muzyczna
- edukacja plastyczna
- edukacja społeczna
- edukacja przyrodnicza
- język angielski
- edukacja informatyczna
- edukacja techniczna
- wychowanie fizyczne
- religia
- rewalidacja/terapia.
i tematów bliskich uczniowi, zdobycie umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości
do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów oraz kształtowanie postaw potrzebnych
do sprawnego i odpowiedzialnego funkcjonowania we współczesnym świecie.
- język polski
- język angielski
- muzyka
- plastyka
- historia
- wiedza o społeczeństwie
- przyroda
- geografia
- biologia
- chemia
- fizyka
- matematyka
- informatyka
- technika
- wychowanie fizyczne
- wychowanie do życia w rodzinie
- edukacja dla bezpieczeństwa
- religia
- rewalidacja/terapia.
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych”.
- Zajęcia edukacyjne:
- Zajęcia rewalidacyjne / terapie
w mniejszym stopniu wiek i lata nauki. Nawet najmniejsze postępy ucznia są pozytywnie wzmacniane, natomiast ich brak nie podlega wartościowaniu negatywnemu.
go do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych, aby mógł porozumiewać się z otoczeniem (werbalnie lub niewerbalnenter code hereie), zdobył maksymalną samodzielność, był zaradny w życiu codziennym, mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego znajomość i przestrzegając ogólnie przyjętych norm współżycia.
są planowane indywidualnie. Dokonywana przez nauczycieli i specjalistów wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia umożliwia modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjnego i dostosowanie poziomu oczekiwanych osiągnięć ucznia do jego możliwości.
Nauczanie indywidualne
dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
(w różnym stopniu).
Trzyletnia Specjalna Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Starym Lubiejewie
Uczniowie szkoły przysposabiającej realizują program nauczania opracowany według „Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych Przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi”.
Celem edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest efektywne przygotowanie uczniów do dorosłości, w tym w praktycznym przysposobieniu do podjęcia zatrudnienia na otwartym/chronionym rynku pracy.
Celem jest także: utrwalanie i poszerzanie zakresu już zdobytej wiedzy i umiejętności, doskonalenie już posiadanych kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych i kształcenie nowych umiejętności umożliwiających samodzielne, niezależne funkcjonowanie uczniów w przyszłości.
Formy zajęć
W procesie kształcenia uczniów wyodrębnia się:
1. Zajęcia edukacyjne:
- funkcjonowanie osobiste i społeczne
- wychowanie fizyczne
- przysposobienie do pracy
- religia
- zajęcia rozwijające komunikowani się
- zajęcia rozwijające kreatywność.
2. Zajęcia rewalidacyjne:
Szkoła przysposabiająca do pracy przygotowuje młodzież do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego życia dorosłego. Edukacja uczniów polega na całościowej i jednoczesnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej szkoły, z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania.
Szkoła specjalna przysposabiająca do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi przygotowuje młodzież do pełnienia różnych dorosłych ról społecznych oraz autonomicznego (na miarę ich możliwości rozwojowych i edukacyjnych), aktywnego dorosłego życia.
Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi polega na całościowej i jednoczesnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dorosłych uczniów.
Cele, formy i metody pracy należy dostosować do specyfiki indywidualnych potrzeb według zasad opisanych przez współczesne teorie nauczania oraz w oparciu o doświadczenia nauczycieli praktyków i dobre praktyki na rynku pracy.
Specyfika kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, sytuacyjnym, zadaniowym, zintegrowanym, opartym na praktycznym poznawaniu zmieniającej się rzeczywistości, przygotowującym do niezależnego życia.
Priorytetem w edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest poszerzanie ich kompetencji osobistych, społecznych i komunikacyjnych, doświadczanie i rozumienie sytuacji związanych z dorosłym życiem, przygotowanie uczniów do zatrudniania wspomaganego lub innej formy zatrudniania albo do efektywnego funkcjonowania w dziennych placówkach aktywności dla osób dorosłych, w maksymalnej integracji z innymi członkami społeczności lokalnej.
Przy ustalaniu kierunków pracy należy uwzględniać indywidualne tempo rozwoju, kompetencje komunikacyjne, zainteresowania, uzdolnienia, dotychczasowe doświadczenia życiowe, mocne i słabe strony ucznia oraz wzmacniać jego aktywność i uczestniczenie przez tworzenie środowiska nauczania i wychowania ułatwiającego funkcjonowanie ucznia oraz pozbawionego barier ograniczających to funkcjonowanie.
Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi opiera się na wielospecjalistycznej, kompleksowej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia, z uwzględnieniem procesów poznawczych, umiejętności w zakresie porozumiewania się, czytania, pisania, liczenia, dbania o siebie, rozpoznawania i kontroli emocji, predyspozycji, kompetencji społeczno- -zawodowych, sposobów spędzania czasu wolnego, czynników kontekstowych (osobistych i środowiskowych) oraz tworzonych dla uczniów indywidualnych programów edukacyjno- -terapeutycznych.
Kształcenie obejmuje:
- kształcenie ogólne umożliwiające utrwalenie i poszerzenie zakresu posiadanej wiedzy i nabywanie nowych umiejętności,
- przysposobienie do pracy polegające na: kształtowaniu właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawaniu typowych sytuacji związanych z pracą, uczeniu wykonywania różnych prac, w tym porządkowych
i pomocniczych.
W celu nabywania praktycznych umiejętności związanych z pracą szkoła zapewnia uczniowi zajęcia przysposobienia do pracy zgodnie z jego predyspozycjami
i zainteresowaniami, zajęcia praktyczne w pracowniach szkolnych.
Szkoła przysposabiająca do pracy przygotowuje uczniów do podejmowania pracy
w następujących dziedzinach:
- wytwarzanie przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich (z drewna, gliny, drutu, sznurka),
- gospodarstwo domowe,
- prace ogrodnicze,
- elementy bukieciarstwa,
- elementy tkactwa, szycia ręcznego,
- sporządzanie i wydawanie posiłków,
- prace stolarskie,
- pakowanie różnych przedmiotów.
Oddział Rewalidacyjno-Wychowawczy dla dzieci i młodzieży
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
Uczniowie przedmiotowego Oddziału realizują zajęcia na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. Podstawowym wymogiem zakwalifikowania dziecka na tego typu zajęcia jest posiadanie orzeczenia o potrzebie zespołowych zajęć wydanego przez zespoły orzekające działające
w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradniach specjalistycznych, Zajęcia zespołowe prowadzi się w zespołach liczących od 2 do 4 uczestników zajęć. Zajęcia prowadzone są we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami).
Celem zajęć edukacyjno-terapeutycznych jest przede wszystkim:
- nauka nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
- kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
- rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk;
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie.
W codziennej pracy wykorzystujemy:
- Program Aktywności M. i Ch. Knillów
- Zabawy paluszkowe i baraszkowanie
- Metodę integracji sensorycznej
- Stymulację polisensoryczną według pór roku: Poranny Krąg
- Elementy Arteterapii
- Muzykoterapia
- Elementy metody z zakresu logopedii.
Ponadto uczestnicy biorą udział w możliwie wszystkich uroczystościach i imprezach szkolnych oraz spotkaniach integracyjnych (wycieczki szkolne, ogniska itp.)