Metody i formy pracy
w jednej z rzymskich szkół w 1934r.
- Pomoc w pokonywaniu lęków o różnym pochodzeniu,
- Uwalnianie od zahamowań,
- Wzmacnianie wiary we własne siły,
- Pobudzanie ekspresji plastycznej.
- Przygotowanie do zajęć.
- Technikę wykonania
- Analizę zachowania dziecka.
iż dziecko przy użyciu dziesięciu palców u rąk może malować na papierze cokolwiek
- Ustosunkowanie się dziecka do tworzywa.
- Element czasu.
- Element ruchu.
- Zachowanie się wobec kolorów.
są oddziaływaniami rewalidacyjnymi.
XX w. na podstawie metody ośrodków zainteresowań Decroly”ego.
go do samodzielnego myślenia i poszukiwania własnych rozwiązań podczas zdobywania wiedzy o otaczającym świecie i relacji w nim panujących. Przedstawiane treści powinny być tak zaprezentowane, aby podczas zajęć uczeń mógł poznać je w sposób wszechstronny.
- pory roku i związane z nimi przemiany w przyrodzie,
- szkoła, klasa, otoczenie szkoły, droga do szkoły,
- dom dziecka, życie w rodzinie, mieszkanie,
- rodzinna miejscowość,
- tematyka okolicznościowa związana ze świętami i aktualnymi wydarzeniami.
w nim zawarte były stopniowo rozwijane i uzupełniane na kolejnych etapach edukacyjnych.
na ośrodki tygodniowe, a te z kolei na okresowe.
- zajęcia wstępne, podczas których jest sprawdzana lista obecności, ustalana data, dokonywana obserwacja zmian przyrody i analiza stanu pogody,
- praca poznawcza, której celem jest dokonywanie wszystkich możliwych rodzajów obserwacji (bezpośredniej, pośredniej, dowolnej, kierowanej) związanych z danym tematem. W czasie obserwacji uczeń powinien: dotykać, wąchać, smakować, manipulować w celu lepszego kojarzenia i zapamiętania danego materiału,
- ekspresja – ten etap może się realizować poprzez czynności samoobsługowe, aktywność plastyczno – techniczną, ruchową, muzyczną i werbalną,
- zajęcia końcowe, gdzie następuje podsumowanie całodziennej pracy, sprawdzanie zrozumienia zdobytych wiadomości.
- Stymulacja wielozmysłowa połączona z rytualizacją czynności.
- Budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa, któremu służy utworzenie kręgu i ten właśnie rytuał, którego reguły są uczniom dobrze znane. Każdy element porannego kręgu staje się z czasem dla dziecka przewidywalny, a więc bezpieczny.
- Komunikacja na poziomie niewerbalnym opierająca się głównie na języku znaków
i symboli. - Prowokowanie komunikacji na poziomie werbalnym.
- Inicjowanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem.
- Dostarczanie przyjemnych wrażeń, satysfakcjonujące spotkanie ucznia i nauczyciela.
- Świadome wykorzystanie ekspresji, mowy ciała oraz głosu nauczyciela.
z Programów aktywności – Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja opracowanych przez Mariannę Knill i Christophera Knilla.
i zabawa. Programy mogą być stosowane przez każdą osobę, która ma regularny kontakt
z dzieckiem, zaś przeznaczone są do pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi o różnym poziomie rozwoju intelektualnego, społecznego i fizycznego, dla dzieci upośledzonych umysłowo,
z defektami sensorycznymi i fizycznymi, autystycznych i mutystycznych .
a następnie komunikacji z nim. Autorzy skojarzyli ruch i dotyk ze specjalnie skomponowaną muzyką. Wykonując przy muzyce określone ćwiczenia, dziecko uczy się odczuwania własnego ciała i otwiera się na doznania dotykowe z otoczenia. Specjalny akompaniament muzyczny, będący sygnałem konkretnej aktywności, odzwierciedla rytm i charakter każdej czynności. Ważnym elementem realizacji programów jest świadome i aktywne używanie głosu przez terapeutę, który słowami i intonacją zachęca dziecko do podjęcia danej aktywności. Tę samą rolę ma pełnić fizyczne wsparcie (kiedy dziecko jest oparte plecami o terapeutę) lub kontakt wzrokowy.
- Program wprowadzajacy (8 minut) – przeznaczony dla dzieci, które
są hiperaktywne, bardzo małe lub mają niedostateczną koncentrację uwagi, aby uczestniczyć w programie pierwszym lub drugim. Stosowany do pracy z dziećmi autystycznymi lub psychotycznymi. - Program I (15 minut), Program II (15 minut) – używane tu są różne części ciała w różny sposób: leżenie, głaskanie, zginanie, zaciskanie, obracanie, klaskanie, przewracanie.
- Program III (20 minut) – wymaga znacznie większej świadomości społecznej dziecka, koordynacji ruchowej.
- Program IV (20 minut) – przeznaczony jest do pracy w grupie, wymaga większej świadomości ruchowej, koncentracji i samoświadomości społecznej.
- Program SPH (25 minut) – przeznaczony do pracy z dziećmi niesprawnymi fizycznie, lub takimi, które potrzebują więcej czasu na wykonanie danej czynności.
- rozwijania zachowań deficytowych, czyli takich, które uważa się za normalne
i pożądane, a które u dziecka autystycznego występują zbyt rzadko lub nie występują wcale, - redukowania zachowań niepożądanych takich jak: zachowania destrukcyjne, agresywne, autoagresywne, autostymulacyjne, rytualistyczne, zakłócające, odmawianie jedzenia, nieprawidłowe reakcje emocjonalne, nieprawidłowa mowa,
- generalizowania i utrzymania efektów terapii – zachowanie jest zgeneralizowane wówczas, gdy jest trwałe, pojawia się w różnych środowiskach, w obecności różnych osób oraz rozszerza się na zachowania pokrewne.
- zasada małych kroków – każdą czynność, której chcemy wyuczyć dziecko rozpisuje się na małe kroki, jasne i zrozumiałe dla dziecka,
- zasada stopniowania trudności – zaczynamy od ćwiczeń łatwych i konkretnych po coraz trudniejsze,
- zasada stosowania wzmocnień – a wzmocnienie to każde wydarzenie, które zwiększa siłę zachowania, zwiększa prawdopodobieństwo ponownego wystąpienia pożądanego zachowania w podobnych okolicznościach.
- chcąc aby zachowania występowały częściej, powinniśmy je systematycznie wzmacniać,
- nie wzmacniamy zachowań niepożądanych,
- pojawienie się trudnego zachowania nie jest niebezpieczne o ile nie zostanie wzmocnione.
- indywidualizują środki i metody pracy,
- usprawniają zaburzone funkcje,
- powtarzają i utrwalają materiał programowy,
- stwarzają atmosferę bezpieczeństwa i tolerancji.
w programach zajęć jest zasada stopniowania trudności.
i rozległości trudności. Opieką dydaktyczno-wyrównawczą w naszej szkole, objęte są dzieci,
u których zauważa się trudności w nauce czytania, pisania, liczenia oraz w rozwoju emocjonalnym. Diagnoza funkcjonalna tych dzieci obejmuje następujące czynniki:
- sprawność percepcyjno-motoryczną,
- ogólny poziom sprawności umysłowej,
- możliwości emocjonalno-motywacyjne.
z dzieckiem.
- własną obserwację,
- informacje uzyskane od nauczycieli, wychowawcy,
- informacje uzyskane od rodziców,
- historię życia dziecka,
- zalecenia z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej zawarte w opinii dziecka,
- wyniki badań lekarskich.
- przezwyciężanie lęków utrudniających dziecku pokonywanie trudności,
- budzenie wiary we własne możliwości,
- wyzwalanie satysfakcji z własnych osiągnięć,
- usprawnianie rozwoju zaburzonych funkcji i procesów poznawczych,
- likwidowanie trudności w uczeniu się.
- Wstępny (przygotowujący) – jest to wyrobienie gotowości do nauki przyzwyczajenie do wysiłku, kontakt z rówieśnikami, przyzwyczajenie
do pokonywania trudności, wyciszanie lub pobudzanie, wyróżnianie części ciała, stron w ciele, orientacja przestrzenna i kierunkowa, poczucie położenia ciała
w przestrzeni. - Właściwy – kształtowanie umiejętności szkolnych: czytanie, pisanie, liczenie
i doskonalenie technik szkolnych:
- ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej i usprawnienie manualne;
- ćwiczenia funkcji wzrokowej i orientacji w przestrzennej;
- ćwiczenia percepcji słuchowej.
w zależności od rodzaju i złożoności zaburzeń oraz wieku dziecka. W czasie ćwiczeń kładą nacisk na przestrzeganie zasad higieny psychicznej, uważnie stopniują wysiłek uczniów.
- kreślenie w powietrzu i na płaszczyźnie dużymi ruchami – manipulowanie różnymi przedmiotami: piłka, balonem, woreczkiem;
- rysowanie równocześnie obie rękami, np. spirale, kontury skrzydeł motyla;
- lepienie z gliny, plasteliny różnych kształtów;
- malowanie prostych wzorów w formie szlaczków grubym pędzlem lub patykiem,
- stemplowanie,
- rysowanie po śladzie;
- rysowanie kredkami lub malowanie bez odrywania ręki szlaczków;
- wycinanie liter z makulatury i wiele innych.
Terapie
- pomaga pokonać problemy,
- podaje wzorce zachowań i nadaje im znaczenie,
- koryguje emocjonalnie zaburzone zachowania,
- integruje osoby niepełnosprawne i nieprzystosowane społecznie,
- niesie ulgę w cierpieniu,
- wzmacnia poczucie własnej wartości,
- przygotowuje do pełnienia ważnych ról,
- akceptuje siebie i własną sytuację,
- pomaga samotnym, nieśmiałym, zakompleksionym, mało aktywnym.
- głośne, samodzielne czytanie tekstów przez dzieci;
- czytanie wyselekcjonowanych tekstów przez prowadzącego;
- słuchanie tekstów biblioterapeutycznych o charakterze relaksacyjnym lub aktywizującym;
- dyskusja nad czytanym utworem (czasami zdarza się, że mówienie o książce jest pretekstem do innej rozmowy, jest wstępnym elementem terapii poprzedzającym poruszenie problemów bliższych uczestnikom niż te, o których traktuje utwór);
- pisanie listu do bohatera literackiego;
- wymyślanie innego zakończenia utworu;
- wchodzenie w rolę wybranego bohatera i przedstawienie scenek (drama) inspirowanych sytuacją literacką;
- wykonywanie ilustracji do czytanego utworu obrazującej jego nastrój;
- wykonywanie prac plastycznych ilustrujących emocje dzieci wywołane czytanym utworem.
do pokonywania problemów, takich jak brak pewności siebie, podejmowania trafnych decyzji
a nawet pomocna w leczeniu uzależnień. Słowo arteterapia pochodzi od dwóch wyrazów „ars” czyli sztuka i „therapieution” czyli leczenie.
- Malowanie krzesełek;
- Wykonywanie i zamocowywanie karmników dla ptaków;
- Wykonywanie budek lęgowych dla ptaków.
- Demontaż i odzysk materiałów ze starych gablot.
- Szlifowanie, naprawa i malowanie ławek parkowych.
- Odnawianie linii parkingowych.
- Wykonywanie wielu różnych konstrukcji niezbędnych do zamocowania dekoracji uświetniających uroczystości i imprezy szkolne.
do uspokajania dziecka, gdy dochodzi do wybuchu gwałtownych emocji, kiedy dziecko jest agresywne. Na ogół łączy się elementy muzyki ze śpiewem, tańcem, słowem, określonymi ruchami ciała odpowiadającymi danej melodii ( np. w metodzie Knilla).
na muzykę i bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach muzyczno – rytmicznych. Dzieci apatyczne, pod wpływem muzyki przytupują, klaszczą, wykonują rytmiczne ruchy, czasami głośno się śmieją. Zajęcia z wykorzystaniem muzyki wywierają pozytywny wpływ także na dzieci nadmiernie pobudliwe, często zmieniające formy aktywności, bardzo ruchliwe, a także agresywne
i autoagresywne. Często pod wpływem odpowiednio dobranej muzyki dzieci te uspokajają się.
- ujawnienie i rozładowanie zablokowanych emocji i napięć,
- rozwijanie świadomości własnego ciała oraz orientacji przestrzennej,
- polepszenie umiejętności komunikacyjnych oraz umiejętności celowego działania,
- niwelowanie zachowań niepożądanych, takich jak: stereotypie ruchowe, agresja, autoagresja,
- wzrost akceptacji rówieśników oraz osób nieznanych,
- lepsze relacje interpersonalne oraz pełniejsza integracja z grupą,
- zwiększenie niezależności i autonomii,
- stymulowanie kreatywności, wyobraźni oraz ekspresji twórczej,
- usprawnianie dużej i małej motoryki, polepszenie sprawności fizycznej,
- usprawnianie percepcji słuchowej oraz koordynacji wzrokowo – słuchowo -ruchowej,
- rozwijanie zdolności celowego i twórczego działania,
- rozwój mowy,
- uczenie współdziałania w grupie.
są niedostępne w inny sposób, a przy tym rozwijają świadomość siebie, innych i otoczenia,
co sprzyja polepszeniu ogólnego funkcjonowania danego dziecka.
Integracja bilateralna to zdolność świadomego i skoordynowanego używania obydwu stron ciała. Jest ona niezbędna do efektywnego wykonywania najbardziej podstawowych czynności, jak chodzenie czy widzenie, a także do całego szeregu mniej lub bardziej skomplikowanych zadań angażujących dwie strony ciała. Trening opiera się na unikalnym programie ćwiczeń ruchowych, pobudzających mózg do bardziej efektywnej i szybszej reakcji na bodźce.
Integracja bilateralna to program przeznaczony dla dzieci i młodzieży z objawami:
- trudności w nauce (np. dysleksja, trudności występujące pomimo dobrego poziomu intelektualnego),
- trudności emocjonalne – poprawa funkcji fizycznych wpływa na wzrost pewności siebie i motywacji,
- dyspraksja,
- zaburzenia ze spektrum autyzmu,
- ADHD,
- trudności w koncentracji uwagi,
- słaba pamięć,
- ograniczona zdolność do skoordynowania obu stron ciała,
- niewykształcona lateralizacja,
zaburzenia percepcji wzrokowej (słaba kontrola mięśni oka).
z napływem bodźców, w prawidłowy sposób je integrować i przetwarzać, dostarczając człowiekowi dokładnej informacji o nim samym i o otaczającym świecie.
po podłodze w beczce, dotykanie materiałów o różnych fakturach, wąchanie zapachów, skoki
na trampolinie – wszystkie te przykładowe zabawy i aktywności mogą pomóc dziecku przezwyciężyć jego problemy z zachowaniem się, pamięcią, spostrzeganiem, koordynacją wzrokowo – ruchową, mową
u podopiecznych deficyty w zakresie przetwarzania bodźców zmysłowych, poprawiamy zdolność do odbioru i przetwarzania informacji sensorycznych w taki sposób by móc je wykorzystać
w celowym działaniu i procesie uczenia się.
Co to jest AAC?
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji jest to grupa metod mających na celu umożliwienie
komunikowania się osobom, które mają trudności w tworzeniu wypowiedzi słownych lub ich mowa jest
niezrozumiała dla otoczenia. O potrzebie wprowadzania metod komunikacji alternatywnej lub
wspomagającej należy zdecydować, gdy dziecko lub osoba dorosła wykazuje:
- trudności w inicjowaniu kontaktów
- trudności z byciem zrozumiałym dla innych
- poważne trudności z rozumieniem wypowiedzi innych
- ograniczoną liczbę słów dla danego okresu rozwojowego
- pojawienie się zachowań trudnych spowodowanych brakiem zrozumienia przez inne osoby
- trudności w rozwoju poznawczym wynikające z braku interakcji z otoczeniem
- unikanie kontaktów z rówieśnikami
- wycofanie
Nasi specjaliści zajmują się diagnozą funkcjonowania poznawczego, rozwoju systemu językowego oraz
oceną poziomu komunikacji werbalnej i niewerbalnej w przypadku osób z autyzmem. Pomogą w doborze
odpowiedniego systemu znaków AAC oraz gestów (Makaton, GORA®). Wraz z rodzicami podejmą też
decyzję o wyborze pomocy komunikacyjnych i zindywidualizowanego systemu znaków (PCS, PECS,
MÓWik).
Proces wprowadzania systemu AAC oparty jest na generalizacji, oznacza to, że na wszystkich zajęciach i
terapiach nasi specjaliści komunikują się z uczniem wybraną metodą AAC.
Jakie korzyści niesie za sobą wprowadzanie AAC?
Umożliwia uczniom rozwijanie systemu językowego mimo trudności komunikacyjnych
daje możliwość komunikacji, zrozumienia, wyrażenia swoich potrzeb, uczuć i emocji, co
jest niezbędne do tworzenia satysfakcjonujących relacji społecznych
niweluje poczucie lęku wynikającego z braku zrozumienia.
Dziecko lub dorosły, który jest rozumiany – może wyrażać swoje myśli, uczucia, nawiązywać relacje,
prowadzić dialog. Wprowadzając AAC dajemy szansę na efektywną komunikację z drugim człowiekiem,
co jest podstawą rozwoju każdego dziecka.
w procesie rozwoju komunikacji i kształtowania mowy. Podstawą kwalifikacji dziecka na zajęcia terapii logopedycznej stanowią zalecenia z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej zawarte
w opinii dziecka. Objęcie ucznia terapią logopedyczną następuje również na wniosek zespołu terapeutycznego, w skład którego wchodzą wszyscy nauczyciele i specjaliści pracujący
z danym dzieckiem, a także rodzice lub opiekunowie ucznia.
są indywidualne programy terapii. Nadrzędnym celem terapii logopedycznej jest optymalne usprawnianie procesu komunikacji.
- stymulacja rozwoju mowy
- praca nad poprawnością gramatycznej, semantycznej i leksykalnej strony wypowiedzi
- modyfikacja artykulacyjnej i prozodycznej strony wypowiedzi
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnej
- stymulacja rozwoju mowy narracyjnej i opowieściowej
- wypracowywanie właściwych nawyków związanych z mówieniem- ćwiczenia emisji głosu
- wspomaganie rozwoju poznawczego.
- uczniom z oligofazją – niedokształceniem mowy, które towarzyszy niepełnosprawności intelektualnej,
- uczniom z niedokształcenia mowy występującego przy uszkodzeniu centralnego układu nerwowego,
- uczniom z dyzartrią – zaburzeniem mowy współwystępujących z MPD,
- prowadzimy terapię zaburzeń mowy wynikających z chorób uwarunkowanych genetycznie, w tym Zespołu Downa,
- prowadzimy terapię dzieci z autyzmem,
- prowadzimy terapię dzieci z niedosłuchem.
mgr Karolina Felicjanczyk
Psycholog szkolny zajmuje się w placówce pierwszą pomocą psychologiczną, pomaga w trudnych sytuacjach i udziela wsparcia. Jest osobą biorącą aktywny udział w życiu szkoły. Spotyka się z pojedynczymi uczniami, ale także realizuje warsztaty psychoedukacyjne mające na celu rozwój umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami, asertywności, integracji, kreatywności, a także wielu innych umiejętności społecznych będących narzędziem do radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Podejmuje również działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych. Rola psychologa szkolnego polega także na prowadzeniu działań profilaktycznych, pokazujących jak uniknąć pewnych niebezpieczeństw oraz tak kierować swoim życiem, by było ono satysfakcjonujące.
Praca z uczniami prowadzona jest indywidualnie lub grupowo. W zależności od problemu są to spotkania o charakterze diagnostycznym lub terapeutycznym.
Pierwszym krokiem na ścieżce pomocy jest zawsze diagnoza psychologiczna. Obejmuje ona charakterystykę szerokiego zakresu funkcji psychicznych: rozwój intelektualny i poznawczy (myślenie, pamięć, uwaga, spostrzeganie itp.), rozwój emocjonalny (osobowość, temperament itp.), rozwój społeczny. Polega na obserwacji zachowania uczniów mających trudności szkolne, przeprowadzeniu wywiadu z jego rodzicami i nauczycielami, dokonaniu badania psychologicznego dziecka. W efekcie postawiona diagnoza pozwala określić obszar trudności dziecka, ukazać jego potencjalne możliwości oraz określić odpowiednią formę pomocy psychologicznej.
Psycholog szkolny udziela pomocy również rodzicom uczniów. Pomoc ta odbywa się poprzez spotkania indywidualne w konkretnych problemach: udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązanie przez nich trudności w wychowaniu własnych dzieci. Zadaniem psychologa jest też wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia. Pomoc dla rodziców udzielana przez psychologa szkolnego ma też na celu umożliwienie im rozwijania swoich umiejętności wychowawczych.
Obowiązującą zasadą jest poufność i dyskrecja z wyjątkiem sytuacji zagrożenia czyjegoś zdrowia lub życia.
Wszelkie działania prowadzone są z poszanowaniem praw uczniów i przestrzeganiem praw osób niepełnosprawnych a także z zapewnieniem standardów bezpieczeństwa obowiązujących w placówce.
Terapia poliwagalna to nowy rodzaj terapii, który koncentruje się na wpływie stresu na nasze zdrowie psychofizyczne. Ta teoria wykorzystuje wiedzę na temat układu nerwowego, aby pomóc zrozumieć swoje emocje i zwiększyć swoją odporność na stres.
Nerw błędny i autonomiczny układ nerwowy
ze względu na nabytą wcześniej traumę, przez długotrwały stres powodujący nadmierne wyczerpanie i poczucie zagrożenia.
Nerw błędny – gałąź grzbietowa
Aktywność układu współczulnego zostaje uwolniona i mobilizuje reakcje neurofizjologiczne niezbędne do reakcji ucieczki lub walki. Wtedy też dominuje grzbietowa część nerwu błędnego, odpowiedzialna za poczucie zagrożenia, wycofanie i wyłączną potrzebę przetrwania.
Nerw błędny – gałąź brzuszna
Odpowiada za zaangażowanie społeczne, relacje, poziom empatii i poczucie bezpieczeństwa.
Równowaga układu współczulnego i nerwu błędnego grzbietowego charakteryzuje się odpornością na stres.
- wspomaganie precyzyjnych ruchów rąk,
- poprawa umiejętności chwytu,
- wyuczenie zdolności skupiania uwagi,
- wzmocnienie koncentracji,
- poprawa koordynacji wzrokowo- ruchowej,
- przekraczanie linii środka ciała.
a pośrednio ośrodek ruchowy mowy. W dłoniach znajdują się receptory odpowiedzialne
za wszystkie narządy ciała człowieka. Dlatego też ich sprawność ma ogromne znaczenie
w funkcjonowaniu całego organizmu.
Terapia taktylna jest rodzajem masażu, który pobudza oraz przygotowuje receptory skóry do prawidłowego odbioru bodźców sensorycznych pochodzących z otoczenia. Zwiększa świadomość ciała i reguluje zaburzenia skóry w odbiorze wrażeń dotykowych. Reguluje reakcje mózgu na informacje pochodzące ze skóry i mięśni. Normalizujące działanie pozwala na łączenie terapii taktylnej z innymi technikami rehabilitacji, jako metodę wspierającą rozwój dziecka, a także pomocną w terapii osób dorosłych.
Nadrzędnym celem terapii taktylnej jest wyciszenie, aktywizacja świadomości kinestetycznej (świadomość własnego ciała), poprawa odbioru wrażeń dotykowych oraz regulacja napięcia mięśniowego.
Techniki te wykorzystują dotyk i stymulację, co reguluje:
- integrację odruchów,
- zakres napięcia mięśniowego,
- świadomość kinestetyczną.
Metoda terapii taktylnej jest skutecznie wykorzystywana u osób:
- porażeniem mózgowym,
- autyzmem,
- zachowaniami agresywnymi,
- opóźnieniami w rozwoju umysłowym,
- nadpobudliwością psychoruchową,
- trudnościami w nauce,
- zaburzeniami mowy,
- zaburzeniami integracji sensorycznej.
Zadaniem TUS jest nauczenie i rozwinięcie umiejętności interpersonalnych u danego
dziecka. Kształtowanie tych umiejętności pozwala dzieciom na swobodne rozwijanie się,
radzenie sobie w trudnych sytuacjach szkolnych i domowych, adekwatną ocenę siebie,
nawiązywanie relacji z rówieśnikami i współpracę w grupie, większą aktywność i twórczą pracę
na lekcjach.
Trening Umiejętności Społecznych ma na celu rozwijanie takich umiejętności jak:
- rozróżnianie i identyfikowanie podstawowych emocji,
- panowanie nad emocjami i wyrażanie ich w sposób akceptowany społecznie,
- przestrzeganie zasad i norm społecznych,
- prawidłowe wzorce komunikowania się,
- nawiązywanie pozytywnych relacji z rówieśnikami,
- współpraca w grupie,
- rozumienie siebie i innych ludzi,
- poczucie własnej wartości,
- pozytywne rozwiązywanie konfliktów,
- wyrażanie siebie i własnego zdania,
- zachowania asertywnego,
- radzenie sobie z sytuacjami trudnymi i konfliktowymi,
- radzenie sobie z porażkami i niepowodzeniami,
- radzenie sobie ze stresem.
Tematyka poruszana na zajęciach:
- Co to jest Trening Umiejętności Społecznych?
- Co to są emocje? Ich rodzaje.
- Ja i moje uczucia.
- Jak wyciszam emocje?
- Umiejętności interpersonalne i przyjaźń
- W jaki sposób witać się z ludźmi?
- Dziękowanie ludziom za, że mówią i robią coś miłego.
- Jak pomagać innym?
- Pomaganie ludziom, którzy nie prosili o pomoc.
- Czym jest dzielenie się?
- Czym jest szacunek?
- Wyrażanie z szacunkiem własnych myśli.
- Użycie zwrotu „przepraszam”.
- Dręczenie – co myśleć, mówić, robić
- Okazywanie szacunku dorosłym.
- Uczę się czym jest odpowiedzialność.